keskiviikko 11. syyskuuta 2013

Huukon tehotreenit

Otin itseäni niskasta kiinni ja aloitimme Huukon kanssa tehotreenit, koska tämä meidän göötti alkoi olla jo sen verran omatoiminen käytöksensä suhteen, että nyt oli aika taas ottaa ohjat omiin käsiin.
Pikkuisen taustasta, Huuko leikattiin joulukuussa 2012, koska se alkoi ärhentelemään toisille koirille varsinkin koirapuistossa. Huuko on todella tarkka minun tekemisistä ja se suojelee minua toisilta koirilta, Huukoa ei voi myöskään antaa kenelle tahansa ohjattavaksi, koska saattaa väärästä komentamisesta nappasta käteen. Joulukuussa tein sitten ratkaisun, koska tuntui, että omat voimat ei enää riitä tämän haastavan koiran järjestyksessä pitämiseen. Koitin helppoa ratkaisua, eli leikkautin Huukon nuorena jotta tämmöinen ärhentely käytös unohtuisi..Päätöstä tosin tuki vielä se, että Huukon toinen kives ei laskeutunut. Näin ollen leikkaus olisi ollut jossain vaiheessa käsillä. Nyt kuitenkin reilu puolivuotta tästä päätöksestä näen tulokset..Huuko on epävarma, sen ns. rähinä käytös vahvistui, se ei todellakaan ollut valmis leikattavaksi. Huukon aikuistuminen jäi kesken..Nyt sitten yritämme korjata käytöstä koulutuksella.

Apuna minulla koulutuksessa on ongelmakoirakouluttaja ja hänen kanssaan yritämme sukeltaa Huukon mielen syövereihin, jotta saisimme siellä olevat lukot auki. Huukon kanssa olemme käyneet tällä samalla koulutajalla jo pentukurssilla, joten hän tuntee koiran taustat. Ensimmäisenä aloitin ratkomaan ja selventämään Huukon käytöstä ABC- analyysin kautta missä, mietitään syvällisesti koiran käyttäytymistä ja haetaan haluttua käytösmallia sekä mietitään jo ratkaisuja millä lähdetään korjaamaan käytöstä.

 ABC –analyysi
 A = Antecedents
Tässä vaiheessa tarkastellaan sitä, mitä tapahtuu ennen haluttua käyttäytymistä ja mikä on toiminnan laukaiseva ärsyke. 
B = Behaviour
Pohdittavaksi otetaan haluttu käytös. Mikä on se käytös/toiminto joka halutaan opettaa? Haluttu toiminto on pilkottava pieniin osasiin ja osien tarkastelu on tehtävä erikseen. Tarkastellaan niitä yksittäisiä elementtejä, joita opetettava asia sisältää.

C = Consequences
Tässä kolmannessa vaiheessa tarkastellaan toiminnan seuraamuksia. Kouluttajan tulee pohtia, haluaako hän lisätä vai vähentää aikaansaatua/ilmenevää toimintaa. Mietitään myös, mikä toimii vahvisteena ja mikä rankaisuna. Kannattaa muistaa, että vahvistaminen on prosessi ja että kaikki mitä ehdollisen ja ehdottoman vahvisteen välillä tapahtuu, myös vahvistuu.

Tässä lyhyitä mietteitä mitä tein Huukosta.
 
- Näyttelyissä haukkuminen- turhautuu, opittu tapa, olen varmaan palkinnut haukkumisesta, harjoituksella paranee.
 
- Koirakentällä haukkuminen- paimentaa muita koirakoita, ei saa liikkua, turhautuu, tuijottaa toisia-> haukkuu ja rähisee
 
- Koirapuistossa- luultavasti reviirikilpa, paimentaminen/järjestyksen ylläpito, minun suojeleminen
 
- Vieraiden komentaminen- Reviiri, oman pihan vartioiminen, meidän suojelemine, työvaatteet ja miehen
työkaverit pahimpia paimennuksen kohteita-> Voisko tämä johtua siitä, että mieheni lähtee kotoa viimeisenä aamulla, työauto/työkaverit tulevat hakemaan, miehellä työvaatteet päällä ja kun mies lähtee töihin koira jää kotiin yksin-> ei kivaa Huukosta?

Ensimmäisellä kerralla koulutuksessa tarkastelimme miten Huuko reagoi toisiin koiriin. Paikka oli sinänsä tuttu, sillä siellä olemme muitakin kursseja käyneet. Koirat olivat täysin vieraita, nuori sakemanni uros ja labbis tyttö. Aluksi rauhoituimme omalle paikalle, mutta Huuko alkoi jo reagoimaan toisiin koiriin, tuijottaminen ja haukkuminen alkoi.
Teimme käytöksen sieppaamis harjoituksia, eli talutin Huukoa paikasta mistä se ei nähnyt muita koiria kohtaan josta se näki toiset koirat ja heti kun Huuko katsoi toisia koiria palkkasin Huukon, ennen kuin se alkoi haukkua. Jos Huuko kerkesi haukkua niin sitten jätin palkitsematta. Välillä Huuko kiihtyi niin, että laitoin sen autoon rauhottumaan. Tällaista harjotusta olemme tehneet nyt kolmena koulutus kerralla ja tulokset alkaa näkymään, sillä eilen kolmannella koulutus kerralla Huuko ei  reagoinut toisiin koiriin kuin muutaman kerran haukkumalla.

Tätä harjotusta jatketaan ja toivotaan, että tällä saamme halutun kyätöksen vahvistumaan niin, että rähähtelyt jää pois.
Huukolle paikallaan olo on vaikeaa ja se tarvitsee jatkuvasti jotain tekemistä tai  sitten alkaa tylsyys haukku. Joten liikkumista jatkuvasti, helppoja tehtäviä ajankuluksi ja pyritään ennakoimaan tylsyyskohtauksia.

Huukohan osaisi jo tokon alokasluokan liikkeet, mutta gööttiä ei vaan huvia vielä sellainen tylsä touhu, missä joutuu olemaan paikallaan..seuraaminen luonnistuu jo todella hyvin, ja se onkin Huukolta tullut ihan luonnostaan, siinä olen vain alaknut lenkeillä palkata kun se on oma-aloitteisesti tullut viereen. Eiköhän Huukosta vielä kaiveta esille toko koira :)

Eilisen Huukon koulutuksen ajan Mosku oli hoidossa ja hienosti oli pikkupoika ollut vieraan ihmisen kanssa!


Ps. minä en koskaan hemmottele meidän koiria :)


2 kommenttia:

  1. Miten Huukolla nykyään menee? Mietin että olivatko harjoitukset liian vaikeat? Etäisyyden kanssa Huuko olisi tehnyt hyvät valinnat?

    VastaaPoista
  2. Huukolla menee nykyään loistavasti! Huuko on kotikoirana, koska tein ratkaisun, että en stressaa sitä liikaa, kotona elely on maistunut Huukolle hyvin ja selvää rauhoittumista olen huomannut, enää ei reagoida vieraisiinkaan paikkoihin tai toisiin koiriin niin voimakkaasti.
    Eilen meille muutti 8,5 vuotias göötti herra (kastroitu) ja Huuko oli heti sitä mieltä, että jes uusi leikkikaveri :) Koitan piakkoin hieman päivitellä juttuja.

    VastaaPoista